Horse Boy

more than horses maakt deel uit van 1* Independent Horse Boy Method Tribe Stal Tilburgs, een organisatie in de dop.

De Horse Boy Method is een beproefde, wetenschappelijk bewezen methode, die de communicatie en het creëren van nieuwe patronen in de hersenen bevorderd voor mensen op het autisme spectrum, ADD, ADHD, angststoornissen, hoog-sensitiviteit, NAH en andere neuro-sensorische diagnoses. Ook jongeren en volwassenen die zich om wat voor reden dan ook niet thuis voelen in de maatschappij zijn welkom. Te denken valt dan aan reïntegratie, burn-out, onzekerheid, pijnklachten etc. Wij kijken naar de mogelijkheden en niet naar de beperkingen.

We maken gebruik van de 3 pijlers:                                                                                                                    Volg het kind/individu: intellectueel, fysiek en emotioneel                                                            Doe het in de natuur (zo min mogelijk onnatuurlijke prikkels als licht,geluid, etc.)          Laat hem/haar bewegen

De paarden helpen ons hierbij. We maken gebruik van de specifieke bewegingen van het paard die de leercentra van de hersenen stimuleren. Het resultaat is niet alleen therapeutisch. Op deze manier kunnen we het individu ook sociale vaardigheden, fijne en grove motorische vaardigheden, lezen en schrijven, rekenen, en zelfs alle kennisvakken en talen tot op een gevorderd niveau helpen ontwikkelen.

Plus, het is erg leuk!

De Horse Boy Method is een eenvoudig proces dat bestaat uit zes fases, ondersteund door richtlijnen om ervoor te zorgen dat de toepassing ervan effectief is.

De 6 fases zijn:

Omgeving: Het creëren van een natuurlijke, veilige, vertrouwde, menselijke omgeving. We werken samen met zo veel mogelijk familieleden van het betreffende individu

Sensorische werk: Mensen met een anders werkend zenuwstelsel raken snel overprikkeld. Door contact te maken met het lichaam van het paard kan het zenuwstelsel ontspannen. Angsten en overgevoeligheid verminderen. Dit geeft ruimte tot ontwikkeling.

Back-riding: We creëren ritmes bij het paard die de communicatie van het individu stimuleren. Hierbij rijden we samen met het individu of de paarden worden geleid met lange teugels. Tijdens het back-riding in verzameling, schommelt het bekken op een manier die het overactieve zenuwstelsel en amygdala kalmeert. Het activeert ook het cerebellum (kleine hersenen), het vestibulair systeem (evenwichtsorgaan), de prefrontale cortex en andere leercentra in de hersenen. De ruiter kan informatie overbrengen in het oor van het kind zonder het gevaar van een uitdagende frontale blik wat veel autisten en andere individuen bedreigend vinden.

Daarnaast ervaart het individu diepe druk en overgangen van omgeving naar omgeving, maken de overgangen in het echte leven makkelijker.

Tijdens back-riding is het individu in de ideale positie om de informatie te                        ontvangen,  maar nog belangrijker is dat het individu het onthoudt.

Theory of Mind: Perspectief-nemen en regel  gebonden spelletjes te paard om de hersenen te herstructureren.

Leervakken: Leren te paard (ja, je kunt daarboven lesgeven in het hele nationale plan voor leren).

Self advocacy: Als het individu er klaar voor is, leren zij ons over wat hen interesseert. Het helpt hen zich te uiten, voor zichzelf op te komen en helpt om na te denken over levensonderhoud, werk  en de toekomst.

Horse Boy Tribe Stal Tilburgs maakt gebruik van het Extreme Mountain Trail Park Tilburgs (EMTPT) te Bergeijk. Het EMTPT is uniek in Nederland . Dit park is een omheind terrein met diverse obstakels van natuurlijke materialen, dat in eerste instantie gebruikt wordt voor ruiters die met hun paard de uitdaging aan willen gaan. Daarnaast biedt het EMTPT, ook een prachtige omgeving om met kinderen en volwassenen spelenderwijs zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen met en zonder paard. De combinatie EMTPT en het volgen van het individu (fysiek, mentaal en emotioneel) in een veilige, creatieve en natuurlijke omgeving biedt een scala aan mogelijkheden.

We laten niet alleen het individu ontwikkelen. Ook de familieleden (broertjes, zusjes, vader, moeder, neefjes, nichtjes, partner etc.) mogen zichzelf zijn, kunnen zich ontspannen en mogen zich begrepen voelen in de situatie.  We creëren een omgeving waarin ze zich thuis kunnen gaan voelen in hun lijf en zich thuis gaan voelen op deze aardbol.